Tabbladen

donderdag 8 maart 2012

De bekende franse slag..

"Pas de stress" klinkt zalig als je last hebt van een opvliegend karakter. Fijn, een keer geen last van stress. Natuurlijk is bekend dat in La France het leven veel langzamer gaat dan elders (hoewel ik ken nog wat andere landen…)

Vaak is het ook vermakelijk om te zien hoe een Nederlander die vastgebakken zit in het Nederlandse systeem zich groen en geel ergert aan zaken die voor ons al geen opschudding meer veroorzaken. Neem nu afgelopen zomer.
Mooi  weer.. vakantietijd…  Ik moet tanken en neem een Hollander mee (nee ik noem geen namen !) Die Hollander heeft dus, voor de goede orde, vakantie! 

Komen we bij het tankstation waar we achter een ander aansluiten die zojuist heeft getankt. Tot zover geen stress... Echter er waagt zich een bekende van de voorganger te melden bij de pomp ernaast. Aiiiii ik voel bij de Hollander een stressmomentje aankomen als blijkt dat de voorganger geen haast blijkt te hebben om door te rijden naar de kassa.
Uiteraard loopt hij op de bekende af en groet hem hartelijk door de hand te schudden en uitgebreid door te  nemen hoe diegene zich voelt.

Ik ben gewend aan deze rituelen die ik overal meemaak. Of het nu bij de kassa van de supermarkt is, bakker of bij de manege, zodra iemand iemand kent, dan wordt er gegroet, eventueel ook graag gekust en gepraat. En dat kan eventjes duren.

Er komt inmiddels een tokkelend geluid los uit mijn carpooler die zich niet langer kan beheersen en luid tokkelend met de vingers op het dashbord timmert. Ik begin te lachen en vraag waarom hij zo gestressed raakt van het wachten (wat maar hooguit 3 minuutjes duurde) hij had immers vakantie…

Eerst een uitbarsting van onvrede en erna stilte… of was het zelfreflectie?

Uiteraard heeft dit ook een keerzijde voor mezelf: als ik een bestelling doe voor een paar simpele platen om wat kippenluiken te vervangen dan verwacht ik een levering. Zonder commentaar van hun kant wordt er gewoonweg niets uitgevoerd door ze. Bellen, schrijven, mailen… oui oui… maar er gebeurd Rien de Rien !!! Stelletje a-commerciële mensen, arrogantie ten top want ze weten dondersegoed dat ze praktisch een monopoliepositie hebben…  ETS  DUGUÉ bleh !!

Nog zon 'rust'moment, juf had de computer stuk
een rij van een auto of 10 achter me
Kortom daar kan ik ook van in de stress zitten ! Maar de kunst is geworden om mijn probleem een ander zijn probleem te laten worden. TADAAAAA zoek het maar uit voor me… hier heb je mn brieven, faxen en mailtjes.. niet langer mijn probleem als het niet volgens de norm is bij ons !! ZO ik ben weer wat ‘stress’ kwijt. 

3 opmerkingen:

  1. Het is dus typisch Frans en niet alleen maar typisch Morvandees.....:

    wij wachten al 6 weken op een voerhek zodat we alles vast kunnen zetten voor de verplichte tuberculine (uitroeien van TBC gaat duidelijk ook met de Franse slag)en moesten laatst 6 weken wachten voordat een handelaar 2 koeien had opgehaald (met alle risico en extra voerkosten voor ons hè?!)

    Vive la France ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn ook uitzonderingen! Als ik hier in Amsterdam een loodgieter nodig heb, moet ik eerst een maand op mijn knieen liggen en dan wie weet komt tegen een astronomisch bedrag iemand poolshoogte nemen en evt. de boel repareren. Zo niet in Frankrijk. Onze watermeter was kapot gevroren. Binnen 10 minuten ! stond de watermetermonteur voor onze neus nadat ik gebeld had met een nieuwe meter. Alles kits. Wel nam hij niet de moeite om te kijken of alles werkte. En dus bleken er flinke lekken in de waterleiding te zitten. Nieuwe loodgieter gebeld aa nbevolen door waterleiding bedrijf, die belde binnen 2 uur terug en beloofde de volgende ochtend om 9 uur te komen. Sharp 9 uur: daar was hij. Alles gemaakt. Rekening 118 euro. Mij hoor je nooit klagen over Franse slag. Ik ken alleen de Hollandse slag. En die komt hard aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk Sonja die hebben wij ook hoor. Voor de tractors en de kipprnstallen hoef ik maar te kicken of er staat iemand. T gaat hier meer om de bouwbedrijven die n monopoliepositie hebben.

      Verwijderen